„Кажи ми какво да правя,
за да влезна в Дженнета и да се спася от Огъня на Джехеннема."
Пророкът (с.а.с.) отвърнал:
„Ти ме попита за нещо много велико.
Но ще бъде много лесно за онзи, който Аллах улеснява.
Служи на Аллах и не съдружавай с Него.
Изпълнявай петкратния намаз,
давай задължителната милостиня зекят,
говей през месец Рамадан и иди на Хадж."
След това Пратеникът (с.а.с.) попитал:
„Искаш ли да ти покажа вратите на доброто:
говеенето е предпазване от вършенето на грехове и от Огъня на Джехеннема,
милостинята зекят и среднощния допълнителен намаз потушават греховете,
както водата потушава огъня."
След това цитирал думите на Аллах Теаля, Който е казал:
„И напускат постелите си,
и със страх и копнеж зоват своя Господ,
и от онова, което сме им дали, раздават.“
(Св. Коран 32:16)
После каза:
„Да ти кажа ли за самото начало на въпроса,
за неговия стълб и най-висшата му точка.“
Казах:
„Да, о, Пратенико на Аллах."
Тогава той отговори:
„Началото на въпроса е отдаването на религията,
стълбът е намаза,
а най-висшата част – това е усилието в борбата по пътя на Аллах."
Пророкът (с.а.с.) продължил, казвайки:
„Да ти кажа ли как да постигнеш всичко това?"
Муаз ибн Джебел (р.а.) попитал:
„Ще бъде ли използвано срещу нас това, което нашите езици са изрекли?“
Мухаммед (с.а.с.) отговорил:
„Повечето хора ще бъдат хвърлени с лицата надолу (в Джехеннема)
заради плодовете на техните езици.“
Способността да говорим и да се изразяваме различава хората от животните.
Правилното използване на този голям дар
или неговото отсъствие различава добрите
и сполучилите от лошите и неуспелите.
Муаз попитал за вечния успех.
В отговор Мухаммед (с.а.с.) споменава и задължителните,
и допълнителните дела, които изпълват целия живот на мюсюлманина.
Но след това ни се напомня за важността на това да опазим нашия език.
С други думи, не се ли грижим за неговото опазване,
то това ще подкопае всичките ни добрини.
Нашият Пейгамбер (с.а.с.) ни предупреждава да пазим езиците си,
като ни казва:
„Понякога човек казва нещо добро,
но всъщност не осъзнава какви ще бъдат последиците от тяхното изричане.
Но спечелва задоволството на Аллах до Деня,
когато ще се срещне с Него.
От друга страна, понякога човек казва нещо лошо,
но всъщност не осъзнава колко големи ще бъдат последствията от тези думи.
И така той си навлича гнева на Аллах до Деня,
в който той ще се срещне с Него."
(Тирмизи, Ибн Маджа)
В миналото Ислямското общество си служило широко с думите.
Четенето и писането не били обичайни и характерни.
Хората се гордеели с умението си да боравят с думите,
като създавали проза и поезия.
Човек вдъхвал респект с думите си.
Само със силата на думите си те сривали репутации,
започвали войни и въздействали върху живота на хората по начин,
по който и сегашните медии влияят, но в по-голям мащаб.
Тогава, както и сега, те са били голяма сила,
подобна на силните зверове в джунглата.
Ислямът опитомява този звяр.
Той ни напомня, че всяка дума, която изричаме,
се записва от меляике,
и че един ден ще бъдем отговорни за думите си.
Казва, че величието на човек се състои не в това колко е силен,
когато си служи с думите,
а в това колко е внимателен, когато борави с тях.
Освен това ни повелява, че е по-добре да замълчим,
отколкото да кажем нещо лошо.
И по-добре е да кажем нещо добро, отколкото да замълчим.
В днешно време има училища, в които всеки може да се научи да чете,
пише и говори чужд език.
Но учениците, които учат там,
никога не биха могли да се научат как да контролират тази огромна сила,
за да я използват само когато налагат истината
и разпространяват доброто и да не я използват,
за да налагат лъжата или да разпространяват злото.
Има много неща,
които сме забравили и които трябва да направим,
ако искаме да променим това.
Голяма грешка е мюсюлманинът да мисли, че говоренето няма свои последствия,
че може да каже каквото и да е, без да го е грижа за последствията.
Такова отношение и мислене, което преобладава днес,
води до вършене на какви ли не грехове,
като например:
клюкарстване, нечестност, двуличие,високомерие, подценяване на хората,
злословие по нечий адрес, скандали и корупции.
Всяко едно от тези неща е определено ясно от Корана като голям грях.
Лечението на всички тях ще започне тогава,